Żadne dwa głosy nie są dokładnie takie same, każdy z nas ma cechy, które sprawiają, że brzmimy wyjątkowo i inaczej. Każdy gatunek ma pewne cechy, które go określają i cóż, jeśli każdy artysta brzmi inaczej, to są pewne podobieństwa, zwłaszcza w głosach, które jednoczą dany styl muzyczny. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak wybrać mikrofon, który spełni nasze potrzeby.
Na przykład muzyka hardcore może być agresywna i wybuchowa, podczas gdy w folku wokale są często miękkie i rozmarzone, w popie wokale są ciepłe i mocne. Niestety nie ma jednego mikrofonu do wszystkich stylów, ale zapoznając się ze swoim głosem i znając swój styl muzyczny, będziesz w stanie znaleźć odpowiedni dla siebie mikrofon.
Rodzaje mikrofonów:
Przed wyborem lub wypróbowaniem różnych mikrofonów, ważne jest, aby poznać różne rodzaje mikrofonów, które istnieją, sprowadza się to do dwóch rodzajów, dynamicznych i pojemnościowych. Mikrofony dynamiczne i kondensatorowe pracują z czymś, co nazywa się membraną, czyli cienkim kawałkiem materiału, który wibruje, gdy dźwięk w niego uderza.
Mikrofony dynamiczne
W mikrofonach dynamicznych membrana jest przymocowana do cewki, która drga razem z nią, więc potrzeba więcej dźwięku, aby membrana i cewka drgały razem, dlatego są one doskonałe dla głośnych, wybuchowych dźwięków, ale nie tak dobre dla odległych, cichych dźwięków.
Jednym z najbardziej znanych mikrofonów dynamicznych jest Shure SM7B, który nawet jeśli nie widzieliście go osobiście, to słyszeliście, jest bardzo popularny w studiach i podcastach. Ciekawostką dotyczącą tego mikrofonu jest fakt, że został on użyty przez Michaela Jacksona do nagrania wokali na jego albumie Thriller z 1982 roku. Kolejnym mikrofonem dynamicznym, który na pewno rozpoznasz jest Shure SM58. Wykorzystywany jest zarówno na żywo jak i w studio. Jeśli kiedykolwiek widziałeś kogoś śpiewającego na żywo, to jest szansa, że jego mikrofonem był SM58. Innym mikrofonem jest Neumann KMS 105 – idealny na scenę.
Mikrofony kondensatorowe
Podobnie działają mikrofony kondensatorowe, ale zamiast cewki, tuż za membraną znajduje się naładowana elektrycznie płytka. Membrana porusza się swobodnie, dzięki czemu jest znacznie bardziej wrażliwa na dźwięk.
Mikrofony kondensatorowe, takie jak Shure KSM32, PGA27 i SM27 są z pewnością jednymi z mikrofonów, które można najczęściej znaleźć w studiu nagraniowym. Mikrofon ten działa pod warunkiem, że jest podłączony do konsoli zapewniającej zasilanie fantomowe.